[railML 3.2] "isSpeedSignal": Suggestion to delete the value "midOfTrain" of element "trainRelation" [message #2858] |
Wed, 08 December 2021 16:42 |
Karl-Friedemann Jerosch
Messages: 12 Registered: May 2020
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Junior Member |
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Dear railML users!
Is anybody using the element "trainRelation" with value "trainRelation="midOfTrain" ?
Note:
The element "trainRelation" is located in railML/infrastructure/functionalInfrastructure/signalsIS/sig nalIS/isSpeedSignal/trainRelation.
Reason:
If the value "midOfTrain" is not used, then this value is intended to be deleted with railML version 3.2.
For the remaining two values, a relation to the corresponding values of UNISIG ETCS variable Q_FRONT will be added
(for example as commentary in the railML scheme and/or as description in railML's wiki):
- "trainRelation="endOfTrain" corresponds to Q_FRONT=0
- "trainRelation="headOfTrain" corresponds to Q_FRONT=1
Reference:
The ETCS variable Q_FRONT with values and meanings are defined by UNISIG SUBSET-026 (versions 2.3.0, 3.4.0 or 3.6.0; section 7.5.1.109).
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Re: [railML 3.2] "isSpeedSignal": Suggestion to delete the value "midOfTrain" of element "trainRelation" [message #2886 is a reply to message #2858] |
Mon, 24 January 2022 10:43 |
Christian Rößiger
Messages: 63 Registered: March 2015
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Dear all,
In railML2-TT this enumeration is used to define the orientation of a
stopping train with respect to a stopping place. 'midOfTrain' could be
used in this context to place a train at a platform so that its centre
is at a certain point (platform entrance, station building, ...).
In the last railML-TT teleconference we discussed this topic. Currently,
none of the participants uses this attribute, so there are no objections
to dropping the value "midOfTrain" from this enumeration type in
railML3.2. If there will be a need for this attribute in the future,
however, it would have to be discussed again whether 'midOfTrain' would
have to be added again for this purpose in a later railML version.
In the meantime, however, Joachim Rubröder has stated in his forum post
that he uses the attribute and thus also the value 'midOfTrain'. A final
opinion on this question from the point of view of railML-TT would
therefore have to be discussed again.
Best regards
Christian Rößiger
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Hallo zusammen,
In railML2-TT wird diese Aufzählung verwendet, um die Ausrichtung eines
haltenden Zuges in Bezug auf eine Halteplatz zu definieren. 'midOfTrain'
könnte in diesem Zusammenhang verwendet werden, um einen Zug so an einem
Bahnsteig zu platzieren, dass er sich mit seiner Mitte an einem
bestimmten Punkt (Bahnsteigzugang, Empfangsgebäude,...) befindet.
In der letzten railML-TT-Telefon-Konferenz haben wir dieses Thema
diskutiert. Derzeit verwendet keiner der Teilnehmer dieses Attribut, so
dass es keine Einwände gegen den Entfall des Wertes "midOfTrain" aus
diesem Aufzählungstyp in railML3.2 gibt. Falls es zukünftig einen Bedarf
für dieses Attribut gibt, wäre allerdings neu zu diskutieren, ob
'midOfTrain' hierfür in einer späteren railML-Version wieder zu ergänzen
wäre.
In der Zwischenzeit hat Joachim Rubröder in seinem Forumpost allerdings
festgestellt, dass er das Attribut verwendet und somit auch den Wert
'midOfTrain'. Ein abschliessende Meinung zu dieser Frage aus Sicht
railML-TT müsste also nochmals diskutiert werden.
Viele Grüße
Christian Rößiger
--
iRFP e. K. · Institut für Regional- und Fernverkehrsplanung
Hochschulstr. 45, 01069 Dresden
Tel. +49 351 4706819 · Fax. +49 351 4768190 · www.irfp.de
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Re: [railML 3.2] "isSpeedSignal": Suggestion to delete the value "midOfTrain" of element "trainRelation" [message #2893 is a reply to message #2886] |
Tue, 01 February 2022 10:07 |
Dirk Bräuer
Messages: 313 Registered: August 2008
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Senior Member |
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Hallo allerseits,
ich möchte Joachim beipflichten und mich gegen eine Löschung von "midOfTrain" aussprechen.
Der Halt der Zugmitte an der Mitte der Betriebsstelle betrifft potentiell auch Geschwindigkeitswechsel.
Wenn ein Zug eine andere Ein- als Ausfahrgeschwindigkeit in einem Bahnhof hat, dann ist die "Umschaltung" von Ein- auf Ausfahrgeschwindigkeit in bestimmten Fällen mit Halt am planmäßigen Halteplatz anzuwenden. (Die Ausfahrgeschwindigkeit gilt bereits, bevor die Zugspitze das Ausfahrsignal erreicht hat.) Da weder Zugspitze noch Zugschluss an einem vordefinierten Ort stehen müssen, wenn die Zugmitte an der Betriebsstellenmitte steht, kann dann der Geschwindigkeitswechsel dann auch nur für Zugmitte an Betriebsstellenmitte abgebildet werden.
Man kann durchaus geteilter Meinung darüber sein, ob ein Zug wirklich Zugmitte an Betriebsstellenmitte hält oder halten darf. Das mag ein Ermessen des Triebfahrzeugführers sein, das nach strenger Lesart heute u. U. nicht mehr von den Vorschriften gedeckt wird. Wie auch immer, es ist gängige Praxis insbesondere in der Fahrplankonstruktion. Und diese gängige Praxis sollte in railML abbildbar sein, auch wenn es u. U. "nur" akademische Fälle oder Vereinfachungen in "Makro-Modellen" sind.
Viele Grüße,
Dirk.
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Re: [railML 3.2] "isSpeedSignal": Suggestion to delete the value "midOfTrain" of element "trainRelation" [message #2956 is a reply to message #2893] |
Mon, 14 March 2022 17:12 |
christian.rahmig
Messages: 474 Registered: January 2016
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Senior Member |
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Dear all,
in railML 3.2 the enum value "midOfTrain" will remain a value of the attribute @trainRelation used by element <stoppingPlace>. The attribute <signalIS/isSpeedSignal>@trainRelation will be marked deprecated. Instead, a new attribute <speedSection>@refersToTrain (of type tTrainRelation) will be introduced.
Best regards
Christian
Christian Rahmig – Infrastructure scheme coordinator
railML.org (Registry of Associations: VR 5750)
Altplauen 19h; 01187 Dresden; Germany www.railML.org
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